Jak začít, když chci svůj web

Každý může mít svůj web! Díky dnešním technickým vymoženostem si ho dokonce i počítačová blondýna dokáže vytvořit sama. Stačí vědět, …

… ale než přejdu k tomu vysvětlování a poučování, mám tu jeden modelový příběh. Schválně, jestli se v něm poznáš:

1. krok: Adéla zjistila, že by se jí hodilo mít vlastní web.

2. krok: Usoudila, že momentálně nechce investovat do profíků, kteří by ho pro ni vytvořili.

3. krok: Rozhodla se, že to zkusí na vlastní pěst.

4. krok: Ujasnila si, co na webu chce mít a chtěla se pustit do práce.

5. krok: Uvědomila si, že netuší, co to obnáší a kde s prací na webu začít.

6. krok: Naznala, že se tedy radši bez webu zatím obejde. 

Tak takto prosím ne! 

Byla by škoda, kdyby tvůj web nevznikl jen kvůli této překážce. A to myslím zcela vážně, protože při své práci jsem se už se spoustou takových webů, které málem nevznikly, setkala mockrát.

Proto je tu tento článek, ve kterém tě s těmi webovými nezbytnostmi seznámím. A poradím ti i jak na ně 😉

6. krok tedy zní: Adéla si našla článek a návod, jak začít, když chce vytvořit svůj web.

A ten je právě zde. Připravená? Jdeme na to…

Jak vytvořit web?

Než vůbec nějaký web může vzniknout, je potřeba zařídit pár technických nezbytností, bez kterých by tvůj web nemohl fungovat nebo by nebyl veřejně dostupný (a asi málokdo touží po tom vytvořit si web ve svém počítači a pak si ho tam sám prohlížet a číst). 

Ještě než se pustíš do práce na vzhledu, obsahu a funkcích webu, potřebuješ:

  1. Doménu
  2. Webhosting
  3. Redakční systém 

Nelekej se těch divných názvů, hned ti vysvětlím, o co jde. (A taky se dozvíš, jak na to.)

Doména

DOMÉNA je internetová adresa, pod kterou se dá web dohledat.

Bez domény by žádný web nebyl na internetu dostupný. Je to stejné jako s fyzickou adresou (když dům nemá adresu, nemáš tam jak poslat balík), nebo s telefonem (kdo nemá telefonní číslo, tomu se nedovoláš).

Doména tohoto webu je petravymetalova.cz, doména Seznamu je seznam.cz, doména Facebooku je facebook.com atd.

Zjednodušeně řečeno (což pro naše účely stačí): Součástí názvu domény už není třeba www. na začátku adresy ani nic z toho, co se objevuje za lomítkem. Je to prostě nějaký výraz s 1 tečkou, za kterou je ještě koncovka jako cz, com, sk, net… 

Důležité je, že každá doména je unikátní, není možné, aby 2 weby měly stejnou doménu. Aby se toto dalo zajistit, musí si každý tzv. zaregistrovat doménu, na které má jeho web fungovat. Není to nic složitého, prostě vyplníš registrační formulář u některého z pověřených registrátorů domén.

Aby zvolená doména byla opravdu tvoje, je potřeba, aby ji už neměl zaregistrovanou někdo jiný. A taky za ni musíš zaplatit.

Cena domény závisí na typu domény (liší se podle vybrané koncovky) a taky na tom, kde budeš doménu registrovat. Cena českých domén (mají koncovku .cz) se pohybuje cca mezi 175 a 300 Kč na rok. Po roce je potřeba registraci prodloužit, aby doména byla stále tvoje.

Webhosting

WEBHOSTING je vlastně jakýsi pronájem virtuálního prostoru pro tvůj web.

Pokud doménu přirovnám k adrese domu, je webhosting pozemek, na kterém ten dům stojí. Když je doménu přirovnám k telefonnímu číslu, je webhosting služba operátora.

Zatímco pozemek je lepší mít vlastní, když už na něm chci stavět dům, u telefonů by bylo zbytečně složité stát se operátorem, proto si radši objednáváme nějaký vhodný tarif.

S webem je to někde mezi tím. Můžeš mít vlastní servery, ale je podstatně jednodušší si webový prostor pronajmout. Na něj se pak nahraje samotný web, resp. něco, co ti umožní ten web tvořit, upravovat a řídit.

Ceny webhostingů se hodně liší podle toho, jaké mají parametry (jak velké a jak hojně navštěvované weby “utáhnou” a co všechno ti umožní nastavovat, jakou mají podporu atd.).

Existují i tzv. freehostingy, ale stejně jako jiné bezplatné služby pro tvorbu webu, se nehodí pro ty, kdo to se svým webem myslí vážně. Bývají hodně omezené prostorem a možným přenosem dat (klidně se po dosažení nějakého limitu vypnou, neumožní ti nahrávat na web víc než pár fotek atd.) a taky na weby vkládají vlastní reklamy, které nemáš jak regulovat.

Přijde mi vážně lepší investovat těch pár stokorun ročně do webhostingu, kde budeš mít svůj web pod kontrolou se vším všudy.

Redakční systém

REDAKČNÍ SYSTÉM je to něco, co ti umožní uvést tvůj web do provozu. Je to takový motor celého webu.

Díky redakčnímu systému nemusíš vůbec pronikat do světa programování a psaní všech těch prapodivných kódu se spoustou podezřelých znaků. Z webu se tak stane něco jako tvoje internetová kancelář, ve které budeš pracovat podobně, jako když ovládáš kancelářské programy ve svém počítači.

Na výběr máš z řady možností. Můj osvědčený tip je WordPress, protože:

  • funguje už od roku 2003, takže je léty prověřený,
  • má za sebou rozsáhlý a zkušený tým vývojářů, takže se neustále vyvíjí a vylepšuje,
  • je zdarma, takže nezatíží tvůj rozpočet,
  • je přeložený do češtiny, takže funguje i na českém internetu bez problémů a budeš se v něm snadno orientovat,
  • je to nejrozšířenější redakční systém na světě (používá ho 33 % všech webů), takže v případě problémů snadno najdeš radu (protože totéž už pravděpodobně řešila spousta lidí před tebou),
  • existují pro něj tisíce šablon pro nastavení vzhledu, takže každý web s ním může být jiný,
  • má nespočet různých doplňků a vychytávek, které do něj stačí na pár kliknutí doinstalovat, takže dokáže splnit i hodně náročné požadavky,
  • je snadno ovladatelný, takže s ním v pohodě pracují i počítačové blondýny (dobrá, některé potřebují trochu zaučit, ale pak už to jde bez problémů),
  • řada webhostingů pro něj má připravený instalátor, takže ho na svůj web dostaneš na pár kliknutí,
  • mám s ním skvělé zkušenosti, takže ho můžu vřele doporučit.

Prostě WordPress je jednička!

Ano, existuje i řešení, kde doménu a webhosting nemusíš vůbec řešit. Služby jako Webnode a Wix slibují vytvoření webu zcela zdarma a navíc do 5 minut. Nese to s sebou ale řadu omezení, se kterými se v budoucnu určitě nechceš potýkat.

Teď už tedy víš, co ke zprovoznění webu potřebuješ. A když už víš CO, nebude tak těžké dopátrat se JAK to udělat.

A ani s tím tě nenechám ve štychu. Protože toto řeším při své práci opravdu často, uvědomila jsem si, že v tom vlastně vůbec nejsou žádné záludnosti a s troškou pozornosti to zvládne každý. Stačí vědět, 

  • co je potřeba (to už v kostce víš),
  • jak to udělat.

To druhé jsem zpracovala do jednoduchého videonávodu První kroky k vlastnímu webu

  • podle kterého se k vlastnímu webu neomylně proklikáš,
  • který je momentálně k dispozici zdarma,
  • se kterým díky tajnému slevovému kódu za 1. rok provozu webu ušetříš 312 Kč, takže tě to všechno vyjde na necelou pětistovku včetně bezpečnostního certifikátu.

Jestli si tedy cestu ke svému webu chceš takto zjednodušit, klikni na tlačítko:

Teď už tedy víš, s čím začít a jak, takže i tvůj příběh může pokračovat tak, jako ten Adélin:

7. krok: Adéla si bez problémů sama zaregistrovala doménu a objednala webhosting. Dohromady ji to vyšlo na necelou pětistovku na celý rok.

8. krok: Nainstalovala si WordPress (zdarma a na pár kliknutí). A rovnou si nastavila i bezpečnostní certifikát.

Tyto 2 kroky v pohodě zvládneš právě s návodem První kroky k vlastnímu webu.

9. krok: Nastavila si svůj web podle vlastních představ a naučila se s ním pracovat.

10. krok: Má svůj web a je s ním jedna ruka. 

I s těmito kroky ti dokážu pomoct, jak konkrétně se dozvíš taky v návodu První kroky k vlastnímu webu. Pokud tedy máš chuť vydat se v Adéliných šlépějích, začni tímto návodem, který teď dávám všem zájemcům k dispozici zdarma.

Pro pořádek ještě pár poznámek k tomuto článku i návodu První kroky k vlastnímu webu:

  • Zaměřila jsem se čistě na technickou stránku věci, protože vím, že právě to bývá ta největší překážka na cestě k vlastnímu webu. No a taky je to moje parketa, takže si v tomto směru troufám radit víc než co se jiných stránek týče.
  • Schválně neberu v potaz různá řešení zdarma, protože ta se dle mého názoru i zkušeností nakonec spíš prodraží. (Pokud to tedy se svým webem myslíš vážně.)
  • Návod První kroky k vlastnímu webu využiješ na 100 %, pokud plánuješ provozovat klasický blog, potřebuješ běžnou webovou vizitku / prezentaci svých služeb. Bude se ti hodit i pro online podnikání, prodej infoproduktů apod.
  • Má-li být tvým novým webem e-shop, budeš taky potřebovat doménu a hosting, ale zřejmě sáhneš po jiném řešení pro samotný provoz webu. Řada z nich už nabízí i webhosting v ceně, takže možná ten připravený návod nevyužiješ. Prostě e-shopové možnosti si zjisti předem.
  • Samozřejmě si můžeš na přípravu webu najmout odborníky a přenechat všechny ty technikálie jim. V tom případě doporučuju aspoň pročíst tento článek, při komunikaci s nimi se ti bude hodit vědět, že existuje nějaká doména a hosting. 
  • Pokud se chceš do tvorby webu opravdu pustit na vlastní pěst, jdi do toho teď hned, neodkládej to a neztrácej čas (obzvlášť pokud chceš pomoct i s kroky 9 a 10) . Zvládnou to i počítačové blondýny (znám jich spoustu), tak proč ne ty?

Určitě se pak nezapomeň pochlubit. Už se těším, až mi představíš svůj web!

Jestli ti to přijde užitečné, pošli to dál →

Prostor pro postřehy a dotazy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nové články e-mailem

Vlož sem svoji adresu a dám ti vědět o všem, co připravím pro počítačové blondýny:

Kdo to píše?

Rubriky na blogu

Návody

Nejnovější články a návody

Sdílení vítáno!

Facebook
Pinterest
LinkedIn
Twitter