Rubriky a štítky ve WordPressu

Když píšu článek na blog, zařazuju ho do rubriky. Dozvěděla jsem se ale, že k němu můžu přidávat i nějaké štítky. Co to je a k čemu je to dobré? Nestačí nastavit jen rubriku? Jaký je v tom rozdíl?

Bez štítků se obejdeš, ale ve většině případů je škoda je nevyužít. Jejich prostřednictvím můžeš provázat tematicky podobné články napříč rubrikami. Asi to zní dost šroubovaně, co? Žádný stres, je to jednodušší, než se zdá (ostatně jako skoro všechny technikálie).

Nejdřív příklad z tohoto webu

Zde jsem založila 2 základní rubrikyBlogNávody. Rubrika Blog je dál rozdělená do těchto podkategorií:

Rubriku Návody jsem už dál nerozdělovala, přesto jsou návody přehledně rozdělené podle toho, jakého nástroje nebo aplikace se týkají. K tomu jsem využila právě štítky. Každý článek v této rubrice má přiřazeny štítky podle toho, čeho se týká.

Na rozdíl od rubrik budou štítky průběžně přibývat. Aktuálně jsou zde tyto:

e-mail e-mail marketing Elementor Facebook Google Analytics Google nástroje Google Search Console Gutenberg Klasický editor MailerLite Mioweb obrázky SEO Seznam.cz Wedos WordPress YouTube

Tento článek bude označený štítkem WordPress, protože se týká práce s ním. Některé články mohou mít i více štítků.

Co jsou to rubriky a štítky ve WordPressu

Obojí slouží k třídění článků, které na svém webu publikuješ. Usnadňují orientaci na webu tvým čtenářům. Zároveň propojují všechny stejně přiřazené články.

U každého článku se zobrazuje, do jaké rubriky je zařazený a jaké má přiřazené štítky. Názvy rubrik a štítků u článků slouží zároveň jako odkazy, které vedou na výpis všech článků zařazených do dané rubriky, resp. přiřazených k danému štítku.

Právě proto je dobré využívat obojí třídění. Čtenáři se tak snáz dostanou k dalším příspěvkům, které by je mohly zajímat.

Jaký je mezi štítky a rubrikami rozdíl?

Rubriky ve WordPressu

Každý článek, který na svém webu publikuješ, musí být zařazený do nějaké rubriky. Pokud ji sama článku nenastavíš, WordPress automaticky zařadí článek do rubriky, která je nastavena jako Výchozí rubrika pro příspěvky.

Výchozí rubrika příspěvků
Jak nastavit výchozí rubriku příspěvků

Článek můžeš zařadit i do několika rubrik najednou.

Rubriky můžeš dál dělit na podkategorie, ty pak na další podkategorie atd. Pokud článek zařadíš do některé podkategorie, bude se automaticky zobrazovat jak ve výpisu dané podkategorie, tak i ve výpisu kategorie, která je jí nadřazená.

Rubriky jsou pro orientaci čtenářů základ. Měla bys je vytvořit tak, aby z nich bylo jasné, čím se na svém webu zabýváš. Jsou to hlavní okruhy, do kterých se dá rozdělit veškerý obsah. Nemělo by jich být moc, aby se v nich čtenáři snadno orientovali.

Vol je tak, aby články postupně přibývaly ve všech rubrikách. Přemýšlej o tom, jestli k danému tématu opravdu budeš psát i další články.

Když přirovnám web k nějaké naučné knize, jsou rubriky něco jako kapitoly v obsahu, které mohou mít dílčí kapitoly (podkategorie). Proto také rubriky často jsou součástí hlavního menu (buď přímo, nebo jako podkategorie položky Blog apod.).

Štítky ve WordPressu

Největší rozdíl je v tom, že štítky jsou volitelné. To znamená, že články můžeš zveřejňovat, aniž by byly jakkoli oštítkované.

Další rozdíl oproti rubrikám je v tom, že štítky jsou všechny na stejné úrovni, nelze je do sebe vnořovat (dělit na “podštítky”).

Většinou štítky blíže specifikují, o čem článek je. Bývá jich víc než rubrik a postupně na webu přibývají.

Na tomto webu štítky sdružují články, které se týkají stejného nástroje (WordPress, MailerLite, Facebook…). Protože budou postupně přibývat podle toho, jaké články tu budou potřeba, bylo by nepraktické použít toto dělení na rubriky. Štítky jsou pro propojení článků k jednomu nástroji proto mnohem praktičtější.

U štítků nemusíš řešit, jestli k nim stále nějaké články přibývají a nejsou už “mrtvé”. Nejsou součástí menu, takže neaktuální články ve výpisech nijak nebudou kazit dojem z webu.

Když se vrátím k přirovnání k poučné knize, tak tam by štítky byly položky v rejstříku na konci.

Dává to smysl?

Je to už trošku jasnější? Neváhej a ptej se.

Ke štítkům i rubrikám budou brzy k dispozici i praktické návody, jak je nastavovat a jak s nimi zacházet. Když do komentáře připíšeš, co konkrétně potřebuješ osvětlit, budu ráda za inspiraci a ty se svého návodu dočkáš dřív.

Nebo rovnou pod článek připiš, jak to máš na svém webu s rubrikami a štítky ty.

Jestli ti to přijde užitečné, pošli to dál →

Prostor pro postřehy a dotazy

5 komentářů

  1. Dobrý den, jde nějak provázat, aby se daly vybrat třeba 2 nebo 3 štítky a články se zůžily dle obsahu všech štítků? Při výběru pouze jednoho mi pak chybí možnost “dalšího filtrováni” a zůžení okruhu výsledků. Děkuji.

  2. zdravím, měl bych dotaz. Pokud mám někoik úrovní rubrik a podrubrik (hierarchie) je dobré příspěvěk z hlediska SEO a správy zahrnout pouze do nejnižšího člena nebo do všech rubrik nad danou podrubrikou? Díky

    1. Honzo, dle mého názoru (nejsem expert na SEO) by mělo stačit zařadit článek do odpovídající podrubriky (podrubrik). Pokud bude ve více podrubrikách, nastavila bych jako primární tu, která je z pohledu vyhledávače výhodnější (ta se nastaví do url adresy).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *