2 pravidla originality na webu

Jsou úplně jednoduchá. Přesto může být těžké je dodržovat. Háček je v tom, že jsou naprosto protichůdná. Tak si na ně dnes pěkně posvítíme…

Jakými pravidly se řídí originalita na webu?

  1. Hlavně nebuď originální: Drž se toho, co je na webu zvykem!
  2. Buď originál: Odliš svůj web od ostatních!

Probereme si je pěkně jedno po druhém, a pak se podíváme, jak můžou fungovat obě najednou.

Pravidlo č. 1: Drž se toho, co je na webu zvykem!

Na webu stejně jako kdekoli jinde platí, že zvyk je železná košile. Byla by škoda nevyužít toho, na co už jsou lidé zvyklí a s čím automaticky počítají.

Hlavně pokud jde o orientaci na webu a běžné funkční prvky, nebude žádný pokus o originalitu vnímán jako zajímavé zpestření. Naopak takovými pokusy můžeš návštěvníky svého webu pěkně otrávit a spolehlivě vystrnadit ke konkurenci.


Je to stejné jako v běžné samoobsluze – když si budeš chtít koupit žvýkačky, zamíříš rovnou k pokladně, protože automaticky očekáváš, že tam budou stejně jako kdekoli jinde. I když projdeš celý obchod, tak si pravděpodobně nevšimneš regálu 5 metrů od vchodu, který je plný žvýkaček všech druhů, protože vedoucí napadlo, že tam to líp vypadá. Když dojdeš k pokladně a zjistíš, že tam žádné žvýkačky nejsou, zato je tam docela dlouhá fronta a tobě jede za chvíli autobus, co uděláš*?

  1. Řekneš si, že je to super, jak jsou originální a dali žvýkačky někam jinam, aby to nebylo stejné jako ve všech jiných obchodech?
  2. Nebo budeš naštvaně pobíhat po prodejně a hledat, kde by asi tak mohly být?
  3. Nebo usoudíš, že žvýkačky prostě nevedou, a honem si je skočíš koupit do vedlejší prodejny?

* Jasně, můžeš se taky zeptat prodavačky (když se ti podaří nějakou odchytit), jenže na webu tuhle možnost nemáš, nebo to aspoň není tak jednoduché. Navíc když zrovna takto pátráš po kontaktních údajích, tak je to úplně na houby.


Web je vlastně tvoje prodejna

Pokud chceš, aby ti tvůj web přiváděl zákazníky a klienty, aby se čtenáři na něj rádi vraceli, není moc dobrý nápad házet jim pod nohy takové originální klacky.

Jen si vzpomeň, jaké to je, když se v tvojí oblíbené aplikaci změní nějaké ovládací prvky (třeba Facebook je na různé změny přeborník). Jak tyhle novoty vnímáš? Nemáš někdy chuť do toho tak trochu kopnout?

A to si vezmi, že jde o aplikaci, kterou už nějakou dobu používáš, máš k ní vytvořený nějaký vztah a víš, že je pro tebe užitečná.

Pro mnohé návštěvníky bude tvůj web ale naprostá novinka, žádný vztah k němu ještě nemají. Ty pak dokáže nevhodná originalita pořádně otrávit a na dlouho odradit.

Co je zvykem na webu?

Tak třeba:

  • hlavní menu se nachází nahoře, často v nějaké viditelně odlišné vodorovné liště,
  • logo nebo název webu v levém horním rohu má nastavený proklik na hlavní stranu webu,
  • jako poslední je v menu odkaz na stránku Kontakt, kde jsou všechny kontaktní údaje (a povinné informace),
  • odkaz na hlavní stranu webu je na 1. pozici v menu a bývá nazvaný Domů, Home, Homepage, Hlavní strana nebo Úvod,
  • po kliknutí na název článku se automaticky otevře celý článek…

Webových zvyklostí je spousta

Nedokážu shrnout, co všechno je na webu zvykem. Těch nepsaných pravidel je vážně hodně. Protože jsou nepsaná, tak ani nejsou nikde pohromadě k dispozici – aspoň já nevím o takovém seznamu, kde by bylo všechno. Každý, kdo se o nějaký takový přehled pokusil, přikládá význam něčemu jinému.

Zároveň to ale není ani žádná věda. Většinou pomůže zaměřit se na vlastní webové chování a trošku se pozorovat při procházení neznámých webů.

Až si příště otevřeš nějaký pro tebe nový web, sleduj, kam všude klikáš úplně automaticky, aniž bys musela přemýšlet, kde kterou informaci najdeš.

Nebo naopak pozoruj, co tě znervózňuje a rozčiluje a na jakých místech automaticky pátráš po informaci, kterou nemůžeš najít.

A taky vnímej všechna svoje “Aha, to je vlastně tlačítko!” nebo “Jé, ono se na to (ne)dá kliknout!?” a další překvapení, na která narazíš.

To všechno je signál nepatřičné originality, které by ses na svém webu měla snažit vyhnout.

Pravidlo č. 2: Odliš svůj web od ostatních!

Věřím, že tohle pravidlo bys mi bez problémů odsouhlasila, kdybych jako první nerozebírala jeho pravý opak. Vždyť kdo by se nechtěl odlišit od konkurence!

Stejně jako nebudou stejné 2 kavárny, 2 samoobsluhy (pokud nebudou patřit pod 1 řetězec, kde to naopak je žádoucí), 2 divadla nebo 2 hrady, nedává smysl tvořit web tak, aby byl naprosto totožný s jakýmkoli jiným webem. A to teď nemám na mysli porušování autorských práv a plagiátorství.

Proto má WordPress tisíce různých šablon, ve kterých se navíc dá měnit spousta prvků od barev přes fonty až po rozložení postranních sloupců a vzhled blogu. Obsah jednotlivých stránek si můžeš poskládat úplně libovolně. A web můžeš pohodlně rozšířit o desetitisíce různých dalších prvků.

Různorodost webů je důležitá

Kdyby se všechny weby navlékly do nějaké uniformy, bylo by mnohem těžší se v nich zorientovat a zapamatovat si, kdeže jsem si to posledně tak dobře početla a kde jsem tak pohodlně nakoupila. Proto je fajn nepodléhat aktuálním módním trendům, držet si na webu nějakou “svoji linii” a podporovat víc vlastní značku, než to, co zrovna nejvíc frčí.

Proto úplně nedává smysl zjišťovat, jakou konkrétní šablonu používá tvoje přímá konkurence a používat ji pak na svém webu taky. Nechceš přece působit jako nějaká jejich pobočka, nebo ano? Pokud jo, asi by bylo fajn se zamyslet nad tím, proč to všechno vůbec děláš.

Jak skloubit obě pravidla dohromady?

Jeden by řekl, že si prostě budeš muset vybrat – buď na webu bude všechno tak, jak jsou lidé zvyklí, nebo bude web originální a dobře zapamatovatelný.

Ano, existují takové weby, které odpovídají jen jednomu z těchto pravidel (většinou tomu druhému, takže je pak docela peklo se na nich zorientovat). Je ale i spousta těch, které zvládají obojí najednou a jde jim to vážně k duhu.


Vrátím se k příkladu se žvýkačkami – naprostá většina samoobslužných prodejen s potravinami je má u pokladny. Stejně tak mají snad všechny obchody nákupní košíky a vozíky u vstupu (nebo na parkovišti), ovoce u zeleniny, jogurty v chladicích boxech a pokladny u východu. Přesto zřejmě nemáš problém poznat, jestli jsi zrovna v Lidlu, Albertu nebo Tescu.


Na jednu stranu dodržují zaběhnuté zvyklosti (ony totiž mají svoje opodstatnění), na druhou mají zřetelné odlišovací prvky.

U webů je to stejné

  • zaběhnuté zvyklosti je potřeba dodržovat, abys zbytečně nemátla návštěvníky,
  • řada prvků se dá nastavit tak, aby tvůj web byl jiný než ostatní v tvé branži.

Neznamená to, že na stránky pneuservisu nacpeš koťátka a tulipány, ale třeba to, že web o těhotenství nebude nutně růžový nebo lila, protože existuje spousta dalších zajímavých barev a jejich kombinací.

Stejně jako s barvami si můžeš pohrát s fonty, vyzkoušet i nějaké méně obvyklé uspořádání nějakých výpisů na stránce apod.

Jak poznáš, kam se originalita hodí a kde ti uškodí?

V podstatě si můžeš nějaké originální experimenty vyzkoušet všude tam, kde to nebude:

  • na úkor použitelnosti – prostě tlačítko musí pořád vypadat jako tlačítko, na autíčko s nápisem Super! ti lidi moc klikat nebudou ani na webu o dětských hrách,
  • na úkor srozumitelnosti – slovní hříčky a metafory jsou bezva, ale třeba do menu nepatří, pod odkazem Rychlá spojka moc lidí kontaktní formulář nevytuší,
  • na úkor čitelnosti – kávová a bledě modrá není marná kombinace, ale ten světlounký nápis na světlounkém pozadí ti přečte málokdo,
  • na úkor vzhledu – ne, 6 různých fontů a 12 odlišných barev na jedné stránce fakt není ke koukání,
  • na úkor vkusu – když bude cokoli tvojí cílové skupině proti mysli, těžko je přesvědčíš, aby přišli znovu (pokud necílíš na masochisty), nebo aby si od tebe dokonce něco objednali.

Zlaté pravidlo webové originality

Kdyby sis nebyla jistá, jestli tvůj originální nápad webu pomůže, nebo uškodí, měj na paměti, že:

Bezpečnější je řídit se pravidlem č. 1
a nesnažit se být originální.

A kdyby ti to přeci jen nedalo a chtěla sis vyzkoušet, jestli tvůj nový neotřelý nápad přece jenom nebude ku prospěchu tvého webu, vyzkoušej to. Prostě si to nastav po svém, ale nezapomeň:

  1. sledovat, jak na to reagují návštěvníci tvého webu,
  2. vyhodnotit po nějaké době výsledky sledování,
  3. upravit web podle toho, co vyhodnotíš.

S vyhodnocováním ti může dost pomoct třeba Google Analytics – vychytaný online nástroj na měření a podrobné analýzy návštěvnosti webu. No a kdybys ty pro změnu potřebovala pomoct s Google Analytics, mám pro tebe online kurz, ve kterém tě to naučím úplně od píky > Google Analytics pro začátečníky.

(Ne)originální úkol na konec

Dost mě zajímá, jak webovou originalitu vnímáš ty a jak s ní pracuješ. Mám proto pro tebe 2 otázky na tělo, teda vlastně na web:

  1. Na co jsi při procházení webů zvyklá? (tj. co tě nejvíc rozhodí, když se to nechová, jak předpokládáš, nebo nenachází tam, kde to hledáš)
  2. Co všechno ti pomáhá odlišit tvůj web od ostatních? (a klidně přidej na něj odkaz, když budeš chtít)

Odpovědi piš do komentářů k tomuto článku, třeba společnými silami vytvoříme nějaký skvělý seznam webových zvyklostí.

Jestli ti to přijde užitečné, pošli to dál →

Prostor pro postřehy a dotazy

6 komentářů

  1. 1. Mám ráda, když hned najdu lupu, protože často dost přesně vím, co chci, ale nemám nervy to hledat, protože mám jinak strukturovaný vesmír než majitel webu. Taky mám ráda, když barevně odlišený a podtržený text jde prokliknout.

    Na svém webu ještě pořád bojuju s tím, že se snažím, aby vypadal jako Mioweb. Je to pro mě nějaká meta, kterou nechci platit, ale z nějakého důvodu se jí pořád snažím přiblížit.
    Od konkurence se liším spíš až vnitřním přístupem a stylem než nějakou funkčností webu.
    https://alzbetavintrova.cz/

  2. 1. Nejvíc mě vytáčí když eshop nemá někde viditelně uvedenou dopravu a platbu – čekám takovou položku nahoře (nebo na straně) v menu, popřípadě dole v patičce. A úplně nejhorší je, když se to nedočtu ani v obchodních podmínkách.
    Taky mě rozhodí, když na stránkách není žádné vyhledávání a články nejsou nijak roztřízeny.
    U eshopů očekávám alespoň nějakou možnost filtrace zboží.
    2. Fonty a jednoduchá grafika. Možná by to ale chtělo originality víc… https://luciemachutova.cz/

    1. Děkuju za postřehy! Ta nedohledatelná cena dopravy je občas fakt detektivka a ne vždycky se mi chce vyplňovat celou objednávku jen proto, abych zjistila, jak to teda je. Třídění článků je určitě super téma na nějaký další příspěvek, píšu si do námětů. A taky do úkolů, protože se už dlouho chystám trochu to zde přeuspořádat.
      Ad 2) myslím, že ty malé ikonky a použitý font tvůj web dostatečně odlišují 😉

    2. Mě nejvíc vadí, když nemůžu najít informaci o adrese, hlavně tam, kde je to fyzické místo.
      Nedávno jsem narazila na reklamu na klub pro maminky s dětmi a na tom webu adresa prostě nebyla. Za to bylo uvedeno, že jim to dělalo specializované kreativní studio

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *