5 kroků, když technikálie neposlouchají

Stává se nám to všem. Technika si občas dělá, co chce. Je to k vzteku nebo k pláči. Anebo se to dá zvládnout s nadhledem a v klidu – podle těchto 5 kroků…

Na facebookové stránce Počítačová blondýna jsem si zhruba před měsícem udělala takový malý průzkum.

Ukázalo se, že většina si při takových patáliích s technikáliemi projde postupně několika nabízenými stavy, některými i opakovaně.

Nejefektivnější řešení bývá mnohdy varianta D – “přenechám řešení někomu povolanějšímu”. Jenže ta není vždy snadno dostupná nebo ji člověk nechce využívat příliš často. Někteří ji ze strachu, že budou vypadat hloupě, radši ani nezkusí.

Zároveň v diskuzi pod příspěvkem padlo i několik užitečných rad. Jednu, resp. to trefné pojmenování, jsem si trošku ukradla i do tohoto článku, ve kterém tě chci přesvědčit, že různé počítačové a webové lapálie nemusí vést k zuřivému mlácení do klávesnice, ani k slzám a už vůbec ne k rezignaci a závěrům typu: “Tohle nemůžu nikdy zvládnout!”

Můžeš zvládnout cokoli

No, zní to asi nebezpečně sluníčkově, ale pokud jde o technikálie, zvládnout se dá opravdu všechno. Pravda, pokaždé s jiným úsilím, navíc někdy to zvládnutí může znamenat i to, že je potřeba začít znovu a lépe.

Důležité je nezpanikařit a nevzdat to.

No a aby to řešení bylo co nejefektivnější a nestálo tě moc nervů, doporučuju jednoduchý 5krokový postup, který mám nesčetněkrát otestovaný na svých vlastních počítačových krizích a který ti teď představím.

Jak tedy vyzrát na počítačové a webové problémy?

Je jedno, jestli se snažíš něco nastavit a ono to nefunguje, nebo jestli došlo k nějaké závažné chybě. Postup bude vždycky stejný. Místo zoufání, křiku, slz atd. následuj tyto kroky:

1. krok: Restart a zkontrolovat šňůry

(Jo, tohle je to „ukradnuté“ trefné pojmenování.)

První věc, kterou bys měla udělat pokaždé, když nastane nějaký počítačový problém, je úplně jednoduchá základní kontrola.

Podívej se, jestli máš opravdu zapnuté to, co má být zapnuté.

Zkontroluj, jestli je všechno nastavené, jak by mělo být, a hlavně jestli je to i aktivní.

Např. když neodchází automatizovaný e-mail podívej se, jestli nastavená automatizace je aktivovaná.

Udělej to i v případě, že si naprosto jasně pamatuješ, jak jsi to zapínala. Jeden nikdy neví…

Když se všechno zdá být v pořádku, zkus se z dané služby odhlásit a znovu přihlásit. Když řešíš problém na internetu, často pomůže promazání historie a souborů cookies.

Případně si ulož veškerou rozdělanou práci a restartuj celý počítač.

Divila by ses, v kolika případech taková jednoduchá rada pomůže.

2. krok: Pauza

Když 1. krok nestačí, budeš potřebovat získat odstup, aby ses na to mohla znovu podívat v klidu a s chladnou hlavou.

Připomeň si jeden z prvních bodů Webového desatera pro počítačové blondýny a řekni sama sobě (klidně nahlas, je fajn to slyšet) – Nejde o život!

Pokud to je jen trochu možné, všechno vypni a jdi dělat něco úplně jiného.

Zajdi nakoupit, upeč bábovku, stav se za kamarádkou na kafe, vezmi děti na hřiště, zahraj si na klavír… Pokud jsi v práci, tak se prostě věnuj nějakým jiným úkolům, které potřebuješ udělat. Vyber něco, co je co nejvíc vzdálené tomu, kde řešíš problém.

Snaž se co nejvíc soustředit na práci, kterou děláš.

Pozn. Pokud jsi v práci, můžeš hned jako krok 1 zavolat IT odborníka, který to vyřeší během chvilky.

3. krok: 2. pokus

Po pauze zkus znovu nastavit to, co se ti předtím nedařilo, nebo spustit proces, který neproběhl správně.

I když už jsi předtím všechno restartovala a testovala, vyzkoušej to ještě jednou.

Jednak se technika mohla zatím umoudřit, jednak s čistou hlavou možná už při té zkoušce uvidíš něco, čeho sis předtím nemusela všimnout, jak jsi v tom byla zahrabaná až po uši.

4. krok: Oprava svépomocí

Teprve teď přichází ta chvíle, kdy má smysl pokusit se problém opravit.

Pokud se ovšem vůbec neorientuješ v tom, s čím se momentálně trápíš, přejdi radši rovnou na krok 5. Kdyby ses přesto chtěla pustit do opravy na vlastní pět, postupuj jen podle návodů a rad, které aspoň v jednotlivých krocích chápeš.

I když se v problematice slušně orientuješ, nezapomeň na důležité pravidlo:

Pokaždé si předem řekni, kolik času opravě problému můžeš a chceš věnovat.

Klidně si na to pak natáhni budík, aby tě včas vytrhl z příliš dlouhého pátrání po problému, se kterým bys už jen ztrácela čas.

Co konkrétně můžeš udělat?

  • Podívej se, jestli náhodou stejný problém není všude, kde daný postup používáš – může se jednat o nějakou globální chybu (třeba po aktualizaci, výpadek služby).
  • Pečlivě projdi krok za krokem, jestli jsi náhodou někde něco nepřehlédla (zaškrtnutí políčka, doplnění nějaké hodnoty, …).
  • Pokud máš někde nějaké vložené kódy, zkontroluj, jestli jsou celé, nejsou v nich nějaké překlepy nebo mezery navíc.
  • Navštiv web poskytovatele / autora aplikace, jestli tam k tomu něco nenajdeš.
  • Vyhledej radu pomocí Google – zadej klíčové slovo svého problému a název aplikace, ve které problém řešíš.

5. krok: Pomoc

Když problém přetrvává i po zazvonění budíku, je ideální čas říct si o pomoc.

Napiš nebo zavolej na technickou podporu aplikace, ve které řešíš problém.

Požádej o radu bez zbytečného studu, pro vyřešení svého problému jsi udělala maximum, není důvod k obavám. Navíc od toho tam ta technická podpora je, aby v podobných případech pomáhala.

Řadě technických patálií se dá předejít

Je to stejné jako se vším ostatním. Nejlepší je ušetřit si nejen nervy, ale i čas a podobným problémům rovnou předcházet.

Spoustě záludností, na které nestačí první 3 kroky, se dá vyhnout, když člověk dodržuje několik základních pravidel, která jsou součástí Webového desatera pro počítačové blondýny. Pokud je ještě neznáš, můžeš si celé desatero zdarma stáhnout a nechat si poslat i podrobné vysvětlení k jednotlivým přikázáním.

Ke 4. a 5. kroku by se toho dalo napsat jistě mnohem víc a určitě to mám i v plánu. Na jeden článek by to už bylo moc. Když si stáhneš desatero i s podrobnostmi, dočteš se víc už v e-mailech k jednotlivým přikázáním. A taky ti dám vědět, až napíšu nový článek, aby ti ty další tipy neutekly 😉

Jestli ti to přijde užitečné, pošli to dál →

Prostor pro postřehy a dotazy

2 komentáře

  1. Ahoj Petruš, já to mám tak, že panikařím a při tom se v klidu snažím napsat svému synovi, který je v práci o vzdálenou pomoc. Nevím čím to je, ale když k pc sedne on, vždycky ho na rozdíl ode mě poslouchá..:)))) a syn se pak diví, proč mi to zase nešlo..:))). Vladi

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *