3 rady, jak si nekomplikovat práci na webu

Asi tě překvapí, jak jednoduché ty rady jsou. Přitom díky nim bude tvůj život s webem mnohem snadnější, pohodlnější a příjemnější. Máš zájem?

#1: Uvědom si, že web není tvoje dítě

Já vím, že tato rada zní trochu divně. Pokud už sis stáhla Webové desatero pro počítačové blondýny, víš, kam tím mířím.

Jde o to, že když web vnímáš jako živou bytost, je mnohem těžší dělat řadu důležitých rozhodnutí. Taky pak podstatně hůř vnímáš i problémy, které mohou nastat.

Určitě je fajn o svůj web pečovat, vždyť je to tvůj významný pomocník. Pořád je to ale jen neživý nástroj.

Snaž se web vnímat spíš jako ledničku

  • Je ohromně užitečná a nejspíš si už život bez ní ani nedovedeš představit (podobně jako podnikání bez webu).
  • Využíváš ji velmi často a může ti sloužit roky, než je potřeba vyměnit ji za jinou.
  • Snažíš se v ní udržovat pořádek, nedáváš tam zkažené potraviny a pravidelně ji čistíš (tohle všechno web potřebuje taky, podrobně to probíráme v kurzu Dej si web do pořádku).
  • Když vypnou proud nebo když se prostě porouchá, je to hodně nepříjemné, někdy to může být i dost průšvih, ale vůbec to není totéž jako když tvoje dítě přestane dýchat.

Když si toto uvědomíš, rázem se zbavíš infarktových stavů při drobných výpadcích a neskutečně se ti uvolní ruce, protože konečně začneš ovládat svůj web, místo aby on ovládal tebe.

Až se příště o tebe budou pokoušet mrákoty, protože něco nebude fungovat tak, jak by sis představovala, jen si vzpomeň na tuto radu. Uvidíš, jak se ti v tu chvíli uleví.

#2: Neupravuj nic, když jsi v šoku

Je úplně normální, když občas věci nejsou tak, jak by měly.

Někdy stačí jediné neuvážené kliknutí a nejradši by ses neviděla – celá stránka se prapodivně rozhodí, nebo zmizí úplně, omylem rozešleš znovu stejnou e-mailovou kampaň, začnou na tebe vyskakovat podivné chybové hlášky, …

Pokud bezpečně neznáš to opravdu správné řešení patálie, která tě potkala, nejlepším věc, kterou v tu chvíli můžeš udělat je…

… nic.

Fakt! Myslím to naprosto vážně. Zažila jsem takových situací už spoustu. Mockrát jsem se snažila honem to začít zachraňovat. Mockrát jsem si to tím jen ještě víc zkomplikovala.

(Teď nemluvím o situaci, kterou už důvěrně znáš a umíš ji bezpečně vyřešit.)

Nadělala bys víc škody než užitku

Když začneš cokoli opravovat ve chvíli, kdy jsi v šoku z toho, co se stalo, můžeš mít štěstí a vyjde to, ale často se stane, že se situace jen zkomplikuje.

Jak je člověk ve stresu, často přehlídne i důrazná varování před dalšími chybami, které už můžou mít mnohem vážnější následky. Navíc si v tom zmatku často ani nezapamatuje, co všechno vlastně udělal a co jen udělat chtěl, takže se to pak ještě o to hůř napravuje.

Když při práci u počítače zažiješ takový šok, vždycky se nejdřív aspoň 3× zhluboka nadechni a vydechni a pak si zrekapituluj, co se vlastně stalo. Teprve potom má smysl začít problém nějak řešit.

Možná pak zjistíš, že se vlastně nic strašného nestalo, třeba se stránka prostě jen špatně načetla, nebo došlo k nějakému krátkému výpadku, do kterého ses zrovna trefila.

#3: Začni nejjednodušším řešením

Vždycky začínej od toho nejjednoduššího – ať už potřebuješ vyřešit nějaký problém, přidat nějaké nové vychytávky pro své návštěvníky, nebo vytvořit celý web.

Často se setkávám s tím, že si někdo práci s webem sám velmi úspěšně komplikuje.

Kupodivu jen v hrstce případů za tím stojí to, že dotyčný o jednodušším řešení prostě neví. Většinou je spíš obráceně – jednoduché řešení se zdá být až podezřele jednoduché.

Je opravdu zvláštní, kolik lidí víc důvěřuje tomu, co na první pohled působí podstatně komplikovaněji. A pak se tou komplikovaností nechá rychle odradit a radši od svého záměru úplně upoustí.

Přitom opravdu stačí začít úplně jednoduše.

Dělej jen to nejnutnější

Je jedno, jestli chceš spustit prodej nového online produktu, plánuješ svůj první web, nebo na něj jen potřebuješ přidat nějakou novou funkci. Vždycky si nejdřív promysli, co je opravdu nezbytně nutné, aby to fungovalo.

Osekej svůj nápad nejdřív jen na to nejnutnější, co bude stačit, aby to plnilo svůj účel. Tak se ti ho podaří snadno zrealizovat a brzy budeš moct sledovat, jestli je vůbec něco takového potřeba, jestli to tví klienti vůbec chtějí a využívají.

Když si ověříš, že je to opravdu užitečné a funkční, můžeš dál vylepšovat, rozšiřovat a kombinovat.

Nečekej, až to bude v tvých očích dokonalé a bude to umět všechno, co by to umět mohlo. Začínat jednoduše je výhodné i z pohledu tvých klientů, pro které danou novinku připravuješ:

  • dostanou ji díky tomu rychleji,
  • snadno se naučí ji používat,
  • v případě placených služeb a produktů to pro ně bude i cenově dostupnější, takže se spíš osmělí to vyzkoušet.

A ty díky těmto výhodám můžeš brzy získat i zpětnou vazbu.

Občas se bohužel ukáže, že vlastně o to, co jsi připravila není zájem. Pak si budeš gratulovat, že jsi do toho neinvestovala ještě víc času, energie a peněz.

Tím tě nechci od žádných plánů odrazovat. Spíš zjistíš, že spousta dalších vychytávek, kterými sis původně chtěla přípravu zkomplikovat, není vůbec potřeba. Možná se nakonec ukáže, že bude fajn nějaké rozšíření, na které jsi původně vůbec nepomyslela.

Nesnaž se zavděčit všem

Tady bych tě ráda varovala ještě před jednou pastí – zpětná vazba od uživatelů je super, ale není nutné (a většinou ani dobré) vyhovět každé připomínce, kterou dostaneš.

Ale to už je spíš téma na další článek, jestli si ho nechceš nechat ujít, přihlas se k odběru Novinek od / pro počítačové blondýny.

Každý první čtvrtek v měsíci ti pak pošlu e-mail, ve kterém najdeš shrnutí všeho, co jsem v předchozím měsíci pro počítačové blondýny připravila. A taky se s tebou podělím o další webové tipy a občas tě nechám nakouknout i pod pokličku, co zrovna chystám nového.

Jestli ti to přijde užitečné, pošli to dál →

Prostor pro postřehy a dotazy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *