5 + 1 + 1 pro lepší web

Máš web? A nepotřeboval by trochu vylepšit?

Jestli souhlasně kýveš hlavou, mám pro tebe 5 užitečných pravidel a 1 varování, aby zlepšování bylo opravdu k lepšímu. K nim přidám ještě 1 praktický tip.

Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou to na tebe vybalím:

5 pravidel webového vylepšování

#1: Hotové je víc než dobré

Pozor, abys sama sebe neuvrhla do “vylepšovací pasti”, kdy neustálé dolaďování a upravování vede k tomu, že se jen odsouvá zveřejnění webu.

Jo, práce na webu je svým způsobem nekonečná a prostor k vylepšování se vždycky najde. A právě proto je potřeba zaměřit se především na to, abys měla aspoň něco dokončené a mohla web zveřejnit. Klidně jen v úplně základní a osekané verzi, stačí, že to bude funkční.

Stručně a jasně:

“Hotové je víc než dobré.”

Elizabeth Gilbert, autorka Velkého kouzla a taky románu Jíst, meditovat, milovat

A když je hotové víc než dobré, bude takový i tvůj zveřejněný web. Proč bys to teda měla dál odkládat?

Spoustu úprav, vylepšení, rozšíření atd. můžeš přidat klidně za provozu. A ještě to bude výhoda. Každá novinka je totiž skvělá příležitost

  • kontaktovat fanoušky a oznámit jim, co dalšího jsi pro ně připravila,
  • vysvětlit jim, jak to funguje, k čemu je to pro ně dobré,
  • ukázat jim, jak ti na nich záleží.

Kdybys je zahltila všemi vychytávkami najednou, spousty z nich si ani nevšimnou a možná pro ně bude i náročné se v tom všem orientovat. Takto se s tvým webem skamarádí pěkně nenásilně a ještě budou vnímat tvoji péči.

Jestli ještě web nemáš, dál zatím nečti, a radši se pusť do přípravy toho nejzákladnějšího základu. Začít můžeš třeba s návodem První kroky k vlastnímu webu, který jsem pro tebe připravila.

Už web máš? Fajn, mrkni i na další pravidla:

#2: Pozor na zbytečné úpravy

Než se pustíš do jakéhokoli upravování, ujasni si, proč to vůbec děláš.

Jednak se nejdřív vrať k tomu, proč ses vůbec rozhodla vytvořit si web, jednak si co nejpřesněji pojmenuj:

  • Co přesně chci vylepšovat a proč?
  • Čeho chci tímto vylepšením dosáhnout?
  • Jak se mi tato úprava vyplatí?
  • Co se na mém webu a v mém podnikání změní, až to udělám?

Z těchto odpovědí by ti pak měla vyplynout na tu nejzásadnější otázku:

Je to opravdu potřeba?

Dál pokračuj jen v případě jednoznačného “Ano.”

Pokud si nejsi úplně jistá, jestli je plánovaná úprava skutečně potřebná, dej tomu ještě čas:

  • Možná zjistíš, že tahle vychytávka nikomu nechybí.
  • Možná se utvrdíš v tom, že to potřeba je.
  • Možná ten nápad jen potřebuje dozrát v něco ještě lepšího.

#3: Všechno je otázka priorit

Já vím, tohle už je trochu otřepaná fráze, jenže ono to tak prostě je. Často se ti totiž stane, že se sejde několik nezbytných úprav najednou. Jenže pustit se do nich najednou, je to nejhorší, co pro svůj web (a svoje webové sebevědomí) můžeš udělat.

Čím víc webových zajíců budeš takto honit zaráz, tím to bude komplikovanější a tím větší je pravděpodobnost, že ti nakonec všichni utečou a tobě zbyde jen pocit marnosti a selhání.

Když si jednotlivé úkoly seřadíš podle důležitosti a budeš je řešit postupně, bude to na začátku asi vypadat, že je to na dlouho (a bude to nejspíš i pravda). Zásadní na tom je, že tohle je spolehlivá cesta k cíli, která nakonec zabere mnohem míň času, než kdyby ses snažila řešit všechno najednou.

Čas strávený nad jednotlivými úkoly se totiž nezkrátí tím, že budeš přeskakovat zběsile z jednoho na druhý a zase zpátky (fakt není možné dělat 3 věci naráz, když na to máš jen jednu hlavu a jedny ruce).

Když je budeš řešit postupně, podaří se ti první úkol splnit mnohem dřív. A s 1. splněným úkolem poroste chuť pustit se do druhého, pak do třetího atd. Kdežto když budeš pracovat na všem najednou, bude 1. cíl dlouho v nedohlednu a to je pak pořádná fuška hledat motivaci pro další práci.

Jak přesně si jednotlivá vylepšení seřadíš, je víceméně na tobě. Důležité je, abys s tím stanoveným pořadím byla sama spokojená, protože tak budeš mít mnohem větší chuť jednotlivé úkoly plnit.

Samozřejmě je dobré vzít v potaz i logickou návaznost některých úkolů – pokud ti jeden usnadní práci na druhém, asi není potřeba dlouze rozmýšlet, do čeho se pustit dřív.

Kdyby sis nevěděla rady, jak pořadí sestavit, odpověz si na tyto otázky:

  • Co mi (mému webu / podnikání) každá z plánovaných změn přinese?
  • Jak je která úprava v souladu s původním záměrem mého webu?
  • Který úkol mi nejvíc usnadní práci na těch ostatních?
  • Kdybych ze všech těchto vylepšení mohla zrealizovat jen jedno, které by to bylo?
  • Do čeho mám teď největší chuť se pustit?

A třeba si jednotlivé úkoly oboduj podle všech těchto otázek, a pak body sečti. Až ti vyjde pořadí, klidně si ho ještě uprav tak, abys s ním byla spokojená.

#4: Plán je základ úspěchu

Až budeš mít jasno v prioritách, pěkně si jednotlivé úpravy rozplánuj a připiš si k nim termíny, dokdy je pro tebe reálné (!) je uvést do života. Nezapomeň přitom na časovou rezervu pro nepředvídatelné události a taky nějaký prostor na vydechnutí mezi úkoly.

Není potřeba rozpitvat všechny plánované úpravy do nejmenších detailů. Jak na nich budeš pracovat je dost možné, že se tvoje plány budou různě měnit. Stačí hrubá osnova s termíny pro to, co potřebuješ udělat, s tím, že první úkol si pak podrobně rozpitváš a naplánuješ tak, aby na sebe jednotlivé kroky pěkně navazovaly.

K dalším úkolům zatím stačí jen připisovat poznámky, na co nechceš pak určitě zapomenout. Podrobněji si to rozebereš a uspořádáš až na to dojde řada.

Může se zdát, že plánování jen oddaluje samotnou práci. Jo, začneš o něco později, ale pokud se plánu budeš držet, půjde ti to podstatně líp od ruky, než kdybys po každém kroku znovu promýšlela, co dál a zjišťovala, co k tomu potřebuješ. Místo toho se rovnou budeš moct pustit do další práce.

#5: Čím jednodušší, tím lepší

Ať už budeš upravovat cokoli, vždycky se ptej, jestli by to nešlo zjednodušit:

  • Dalo by se využít něco, co už na webu mám?
  • Je možné některé z plánovaných kroků / částí / možností úplně, nebo aspoň dočasně vypustit?
  • Bude to pro návštěvníky webu opravdu srozumitelné?

Supersofistikovaný systém se spoustou funkcí může znít sice dost slibně, ale ve skutečnosti často mívá slabší efekt než nějaká velmi jednoduchá a intuitivní varianta.

Háček není zdaleka jen v tom, že je mnohem náročnější ho promyslet, naplánovat, nastavit a důkladně otestovat, než ho budeš moct publikovat. Velmi často je pak taky mnohem náročnější ho pochopit a používat. Často se nakonec stejně používají jen ty nezákladnější funkce a všechny ty super vychytávky navíc leží ladem.

Je rychlejší, efektivnější a bezpečnější začít jen tím nezbytným základem.

A až na základě zkušeností se skutečným využitím se pak doplní to, co opravdu chybí, nebo se rozšíří nabídka apod.

A zde přichází slíbené varování:

Vyhovět každé připomínce je cesta do pekel!

  • Říkej si o zpětnou vazbu.
  • Zajímej se o to, co tvoji klienti chtějí.
  • Poslouchej / čti připomínky.

Ale než se na základně takových informací pustíš do jakýchkoli úprav, vždycky si to pořádně promysli, i kdyby takové vylepšení na první pohled znamenalo jen minutovou úpravu.

Samozřejmě pokud ti někdo nahlásí nějakou nefunkčnost, je potřeba zasáhnout co nejdřív to půjde. Mám teď na mysli různá vylepšení založená na subjektivních pocitech návštěvníků (i když je prezentují jako fakt).

To, že jeden člověk řekne, že ta barva na tlačítku na něj působí příliš agresivně, vůbec nemusí znamenat, že stejný problém vidí i ostatní nebo že to vůbec někdo za problém považuje a že zrovna toto má nějaký vliv na něco zásadního.

Taky by se ti mohlo stát, že ve snaze vyhovět všem připomínkám, nebudeš ani mít použitelné řešení, nebo si všechno tak zkomplikuješ, že se v tom sama nevyznáš, nebo se úplně odkloníš od svého původního záměru.

U těchto podnětů zvenčí se vyplatí nechat jim čas a počkat, jestli se stejné připomínky budou opakovat nebo jestli sama nenarazíš na to, že by se ti daná úprava opravdu hodila.

A právě opakované dotazy a náměty na další kurzy a návody pro počítačové blondýny stojí za praktickým tipem, který pro tebe na závěr mám:

Ráda bych tě pozvala na webinář, kde probereme konkrétní možnosti, jak vylepšit web tak, aby ti přinášel nejen radost, ale i peníze. Nazvala jsem ho

Jak na web, který vydělává

Vysílání je zdarma a podrobnosti se dočteš na stránce, kde se můžeš rovnou přihlásit.

Uvidíme se při vysílání?

webinář Jak na web, který vydělává

Jestli ti to přijde užitečné, pošli to dál →

Prostor pro postřehy a dotazy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *