3 zásady úspěšného webu

Víš, co rozhoduje o tom, jestli tvůj web bude dost atraktivní pro tvoje potenciální klienty?
3 důležité faktory ti ukážu v tomto článku.

Návod na dokonalý web nemám. Nemá ho nikdo. Ale…

Každý může mít úspěšný web! A není to ani tak složité, jak se zdá.

3 zásady, které ti dnes představím, k tomu můžou významně pomoct. Přesněji řečeno – když některou z nich nedodržíš, budeš mít cestu k úspěchu zbytečně trnitou. Asi jako by ses radši prodírala houštím, než abys šla po pěšině, která vede jen pár metrů vedle.

Na web se dnes tedy budeme dívat z pohledu návštěvníka, který na něj už přichází. Zvyšování návštěvnosti tentokrát řešit nebudeme, i když i ta je samozřejmě pro úspěch důležitá. Aby mělo smysl zabývat se získáváním nových návštěvníků, je potřeba web pro ně nejdřív náležitě připravit. A to tu dnes půjde především.

 

Jaký web je úspěšný?

Než se pustíme do zkoumání podmínek úspěšného webu, měli bychom si ujasnit, co to vlastně ten úspěšný web je. Jak se pozná?

Vysvětlení je jednoduché:

Úspěšný je každý web, který plní svůj účel.

Je rozdíl, jestli provozuješ klasický e-shop, vytváříš si webovou vizitku nebo stavíš komunitní portál.

  • Pokud se budeme bavit o e-shopu, bude úspěšný ten, na kterém budou návštěvníci nakupovat.
  • Pokud se budeme bavit o blogu nebo internetovém magazínu, bude úspěšný ten, kde si návštěvníci budou číst články.
  • Pokud se budeme bavit o komunitním portálu, bude úspěšný ten, kde budou návštěvníci mezi sebou čile komunikovat.

Hodnocení úspěšnosti se tedy odvíjí od toho, s jakým záměrem web vznikl.

Nejdůležitější zásady, kterými by ses měla při přípravě a práci na webu řídit, jsou stejné pro všechny typy webů.


Web musí být funkční

Když nebude web fungovat, těžko může být úspěšný. To je přece samozřejmost, že? – Je. – Tedy měla by být.

Bohužel často tomu tak není.

Funkční web neznamená zdaleka jen to, že když si ho zadáš do prohlížeče, tak se zobrazí. To je jen první krok, i když bez něj by to nešlo vůbec.

Důležité je fungování celého webu.

Supervytuněný e-shop bude k ničemu, když se po kliknutí na tlačítko Koupit nic nestane. Ten skvělý článek ti s prodejem nepomůže, když odkazy z něj povedou na stránku, kterou jsi zapomněla publikovat.

Fungovat musí všechno, co na webu je

  • menu,
  • odkazy,
  • tlačítka,
  • webové formuláře,
  • vložená videa,
  • kontaktní údaje,
  • ty super vychytávky, co sis tam prosadila,
  • a všechno ostatní, co tam máš.

A navíc to musí fungovat všude! To znamená:

  • na všech zařízeních (stolní počítače a notebooky, tablety, mobily),
  • ve všech prohlížečích (bacha na Explorer, i když je to už dinosaurus, pořád ho dost lidí používá).

 

Praktický tip pro funkční web

Kontroluj funkčnost webu pokaždé, když na něm něco upravuješ a přidáváš. Prověř vždy všechny nové a upravené odkazy, tlačítka atd. Popřemýšlej, na co všechno by daná změna mohla mít vliv. Nespoléhej na to, že takto to vždycky přece funguje. Však to už znáš z Webového desatera pro počítačové blondýny.

Web se musí snadno používat

Nejkrásnější web pod sluncem ti nijak neposlouží, když s ním tvoji návštěvníci nebudou umět pracovat.

Každý, kdo na jakoukoli stránku tvého webu přijde, musí snadno poznat, co tam má udělat. Navíc celá akce, kterou od něj očekáváš, musí být co nejjednodušší, abys ho od dokončení neodradila.

Vysvětlíme si to na e-shopu:

  • Zákazník musí na první pohled poznat, jak si přidá zboží do košíku.
  • Musí se snadno orientovat v kategoriích zboží, aby našel všechno, co hledá.
  • Celý objednávkový proces musí být co nejjednodušší, aby zákazník došel až k finálnímu odeslání objednávky a platbě.

Když mu postavíš do cesty spoustu překážek jako nepřehledné kategorie, komplikované přidávání zboží do košíku, nutnost registrace, potvrzování e-mailové adresy, zadávání nepotřebných údajů nebo dotazník, je dost pravděpodobné, že usoudí, že tvoje zboží až tak moc nepotřebuje, nebo nakoupí radši jinde.

Návštěvník webu musí na každé stránce vědět, kde zrovna je a co má udělat.

Nenuť lidi na svém webu přemýšlet, kam mají kliknout, aby se stalo to, co chtějí (přesněji to, co ty chceš, aby chtěli).

Na první pohled jim musí být jasné:

  • kde najdou to, co hledají,
  • kam mají kliknout,
  • co mají vyplnit do jakého políčka,
  • jakou jinou akci mají udělat.

Zároveň pamatuj na to, že každé kliknutí, posunutí stránky myší apod. zároveň kus cesty, který musí klient urazit. A na každém takovém úseku se může ztratit nebo rozhodnout, že dál už nepůjde.  Je sakra rozdíl, jestli např. k získání e-booku zdarma stačí:

  1. kliknout na odkaz v menu,
  2. vyplnit 1 políčko formuláře, nad kterým je výslovně uvedeno Zde zadejte svoji e-mailovou adresu,
  3. kliknout na dobře viditelné tlačítko To chci!,

nebo je potřeba

  1. uhodnout, která položka v menu by mohla e-book skrývat,
  2. zavřít vyskakovací okno, které se zatím objevilo,
  3. otevřít tu vypátranou správnou stránku,
  4. sjet dolů po stránce,
  5. najít další tlačítko,
  6. kliknout na ně, aby se otevřel formulář,
  7. rozmyslet se, jestli tam dát skutečné jméno a příjmení (protože proč to sakra po mě chtějí?),
  8. vyplnit 3 pole formuláře,
  9. vydedukovat, že ten obří obdélník s nápisem Ano, opravdu toužím po e-booku XY aneb ABCD, je tlačítko,
  10. kliknout na ně a odeslat tak vyplněný formulář.

Taky na tebe z toho jdou mrákoty?

Projdi si svůj web a popřemýšlej, jestli ty sama nezpůsobuješ podobné mrákoty svým návštěvníkům a nebráníš jim tak v tom, aby se stali tvými klienty.

Praktický tip pro snadno použitelný web

Požádej o pomoc někoho, kdo tvůj web nezná, aby ti ho pomohl otestovat. Posaď ho k počítači a dej mu jasné úkoly, co má udělat (objednat konkrétní zboží, stáhnout si e-book apod.). Sleduj, co všechno na tvém webu dělá při plnění úkolu, kde bloudí, co mu evidentně není jasné. Nakonec se ho zeptej, jak to celé vnímal a jak na něj tvůj web působil.

Web by měl mít duši

Na férovku musím říct, že předchozí 2 zásady jsou o dost zásadnější než tato třetí.

Zároveň je taky prokázáno, že:

K webům, které se líbí, jsou lidé tolerantnější.

Odpustí jim proto i drobné nedostatky ve funkčnosti a použitelnosti, protože se tam cítí příjemně.

Pozor, jde fakt jen o drobné (!) nedostatky. Když bude každý druhý odkaz vyhazovat chybu, tak to duše nezachrání. Do kavárny s odpornou břečkou místo kávy taky znovu nepůjdeš jen proto, že tam mají pohodlná křesílka a krásnou výzdobu.

S duší webu je to podobné jako s atmosférou v kavárně.

Když budeš mít na výběr z několika možností v podobné cenové relaci a se srovnatelnou kvalitou kávy, půjdeš tam, kde se ti nejvíc líbí. Za příjemnou atmosférou půjdeš i o kus dál.  A dost možná si i trochu připlatíš a oželíš, že tam nemají tu úplně nejvíc nejlepší kávu široko daleko, protože právě tam se prostě cítíš nejlíp a svoji kávu si nejvíc vychutnáš.

Jedna kavárna bude pro jednoho člověka naprosto boží, pro druhého nudná a nezajímavá a třetí by do ní možná nikdy nevkročil.

S webem to funguje taky tak. A stejně jako u kavárny je důležité, aby duše webu byla blízká těm návštěvníkům, které chceš proměnit ve své klienty. Budou pak mnohem víc důvěřovat tobě i tomu, co jim na webu nabídneš. Budou chtít využít tvých služeb.

A zároveň musí být v souladu i s tebou, protože jinak nebudeš mít chuť do toho investovat svoji energii, čas ani peníze. Když nebudeš se svým webem naladěná na stejnou vlnu, bude se ti totéž dít s klienty, které ti web přivede. Ani s nimi si pak možná nepadneš do oka. Je totiž k tobě přitáhne web, který bude jiný, než jsi ty sama.

Přemýšlíš teď, kde má web duši a jak ji správně nastavit?

Vrátíme se do kavárny – na čem závisí její atmosféra? Ta se taky nedá jen tak zapnout nebo nějak namontovat. Jde o souhru spousty faktorů jako je obsluha, prostor, ostatní návštěvníci, dekorace, nábytek, vůně a zápachy, nabídka, osvětlení, teplota…

No a s duší webu je to podobné, jen místo toho hrají roli

  • obrázky a fotky,
  • barvy a jejich kombinace,
  • rozložení prvků na stránce,
  • mezery (mezi řádky i mezi jednotlivými prvky),
  • styl, jakým jsou napsány texty od popisů tlačítek přes články až po prodejní stránky,
  • použité fonty (typy písma),

Když budou všechny výše uvedené prvky v souladu, bude vyladěná i duše webu.

Praktický tip pro ladění duše webu

Vyzkoušej si, jak se dokážeš naladit na duši webutestu fontomagie. Jak název napovídá, je zaměřený na jen výběr fontů, ale napoví ti mnohem víc, když si necháš poslat správná řešení a prostuduješ si je.

A kromě toho má web s testem opravdu vymazlenou a vyladěnou duši, takže inspirace je zaručená!

Otestovat

 

Do komentáře mi sem můžeš připsat, jak se ti v testu dařilo.

A tady je prostor pro tvoje vyjádření

Petra Vymětalová

Petra Vymětalová

Díky bohatým zkušenostem s tvorbou vlastních webů jsem se v rámci projektu Brouzdaliště.cz pasovala do role internetové průvodkyně technikáliemi pro počítačové blondýny. Jak ti můžu být užitečná, se dočteš pod záložkou Kdo jsem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *