měření návštěvnosti

Neměřit je totéž jako střílet naslepo

Nespornou výhodou každé online propagace je možnost snadno měřit její přínos. Je proto až zarážející, kolik provozovatelů webových stránek jakýkoli sběr dat a měření návštěvnosti opomíjí a dobrovolně se tak připravuje o čas i peníze.

Ať už využíváš jakoukoli formu online propagace (stačí mít webové stránky), nikdy nezapomínej na měření její efektivity. Jinak je to prakticky totéž, jako by ses učila střílet naslepo a ani pak nezkontrolovala terč.

Proč bys měla měřit (nejen) návštěvnost

Abys mohla prostřednictvím svých stránek vydělávat, potřebuješ vědět, co se na nich děje. Jen těžko můžeš cokoli vylepšovat, když nemáš tušení, kde je problém.

Málo objednávek mívá různé příčiny, např.:

  • Na web téměř nikdo nechodí.
  • Návštěvníky web nezaujme a hned odchází.
  • Návštěvníky nabídka zaujme, ale nepřejdou k objednávce.
  • Návštěvníci chtějí objednat, ale nepodaří se jim to.
  • … (nějaká další možnost)

Pokaždé je třeba zasáhnout jiným způsobem. Je zbytečné usilovat o navýšení návštěvnosti, pokud ti potenciální klienti ze stránek odchází, sotva se na ně prokliknou. Stejně tak je nerozum zabývat se barvou objednávkového tlačítka v momentě, kdy na web nepřichází takřka žádní uživatelé.

Jakmile se objeví problém, nahlédnutí do statistik ho pomůže poměrně snadno a rychle odhalit.

 

Jak měřit návštěvnost na webu

Řada nástrojů online propagace má integrované vlastní statistiky, které nebývá třeba nijak speciálně nastavovat. Stačí nezapomenout, že je máš k dispozici a pravidelně do nich nahlížet.

Kromě toho by tvůj web měl mít nastaveno vlastní měření návštěvnosti. Měřicích služeb je nepřeberné množství velmi rozličné kvality, placené i neplacené.

Ze všech nástrojů, které jsou k dispozici zdarma, je jednoznačně nejlepší Google Analytics. Nejenže poskytuje opravdu širokou škálu dat a je propojený s dalšími službami Google jako je Google Search Console (dříve Webmaster Tools) či reklamní systém AdWords.

GA-nahled

„Já se v těch číslech ale nevyznám!?“

Měř bez ohledu na to, jak se v získaných datech orientuješ.

I když ti slova jako akvizice, konverze nebo míra opuštění  nic neříkají, neváhej ani minutu a nasaď si na svůj web měřicí kód.

Možná si výsledky měření v tuto chvíli nedokážeš přeložit, přesto měř.

Vše se dá naučit a až to budeš umět, budeš mít kde své znalosti uplatnit. Nehledě na to, že se těžko můžeš naučit interpretovat data, když je nebudeš mít k dispozici.

Měř i v případě, že jsi skálopevně přesvědčená, že ty sama data nikdy analyzovat nebudeš a radši si na to najmeš odborníka. I ten bude potřebovat údaje, ze kterých může vycházet. Bude rád za cokoli, i kdyby v přehledech nebylo zaznamenané úplně všechno, co se měřit dá.

Návštěvnost na útočné stránce

Udělej to teď hned

Ještě na svém webu měřicí kód nemáš? Na nic nečekej a nasaď ho teď hned. Čím dřív začneš data sbírat, tím dřív se tvoje online propagace může začít ubírat tím správným směrem.

Není sebemenší důvod odkládat to na první den v měsíci, ani na ideální hodinu (půlnoc?).

Jestli se ti v tomto okamžiku nepálí něco na sporáku, nemáš být už dávno někde jinde nebo nad tebou nevisí jiná hrozba, vytvoř si svůj účet Google Analytics a vlož měřicí kód do svých stránek.

Ono to nejde…

Jak se říká: „Všechno jde, jen malé děti se musí nosit.“

Ale chápu, že se to může zdát složité a nepřehledné. Právě proto jsem připravila online videokurz Google Analytics pro začátečníky, kde tě zcela bezbolestně naučím:

  • jak začít měřit návštěvnost na svém webu,
  • jak nastavit Google Analytics tak, abys z něj vyčetla co nejvíc,
  • jak se zorientovat v těch číslech, grafech a tabulkách.

    

  Zjistit víc!

 


No a jestli se ti do žádného učení a studování nechce, můžu měření návštěvnosti nastavit za tebe.

A tady je prostor pro tvoje vyjádření

Profilový obrázek

Petra Vymětalová

Jsem technická (a často i psychická) podpora pro počítačové blondýny, hlavně pro ty, co mají weby na Wordpressu. Aby se svých webů nebály, sestavila jsem pro ně Webové DESATERO pro počítačové blondýny a připravuju srozumitelné návody, které jsou k dispozici na webech Brouzdaliště.cz a Počítačová blondýna.cz. Jak ti můžu být užitečná, se dočteš pod záložkou Kdo jsem.

Komentářů: 2

  1. Petro, pro nás analfabety, bude nějaké pokračování výkladu pojmů konverze apod., jak číst v tom co máme v analýze atd? Už nějakou dobu měřím, ale zatím je to jak čínský nákupní seznam 🙂 díky, jinak moc pěkný článek

  2. Štěpánko, spíš jsem zvažovala nějaký dodatečný návod, jak kód vytvořit a vložit do stránek. Na nějaké velké poučování ohledně interpretace dat si momentálně netroufnu. Možná časem, až si konečně udělám kurz, na který se už nějakou dobu chystám.
    Pár „tajuplností“ jsem zakomponovala do ebooku Jak připravit NEJ soutěž krok za krokem, nejspíš to tam výhledově ještě víc rozvedu.

Komentáře jsou uzavřeny.